«

»

En bra redovisningskonsult för firman

Ett eget-startat bolag behöver ha antingen en revisor eller en redovisningskonsult. Anledningen är att man behöver ha någon som är ekonomiskt insatt, och har det som yrke, som kan se till att alla företagets viktiga papper angående bl.a. löner, redovisning och bokslut förvaras och gås igenom till och från. Har man ingen revisor utan vill sköta det själv, då måste man vara hundraprocent säker på att man gör rätt. Risken är stor att man antingen slarvar eller gör fel, och har man ingen som man kan vända sig till så finns det risk att man får böta stora summor till exempelvis Skatteverket. Enkla saker som att man beräknar skatt och moms fel eller bara en sådan enkel sak som arbetsgivaravgift.

En bra redovisningskonsult kan hjälp till med saker som företagets redovisning och utveckling, samt vara en behjälplig med att stå som rådgivare i ekonomiska frågor. Det är heller inte svårt att hitta en bra redovisningskonsult, det är bara att gå till en redovisningsbyrå så får man direkt kontakt med bra redovisningskonsulter. Läs här hur man går till väga. Vad är då skillnaden mellan en revisor och en redovisningskonsult? Skillnaden är enkel att konsulten sköter företagets bokföring medan revisorn kontrollerar att konsulten gjort rätt. Varför ska man då ta in hjälp från revisorer och konsulter?

  • Man får hjälp med att sköta ekonomin.
  • Man får en tydlig bild av hur läget är angående ekonomin.
  • Slarv och misstag kan snabbt åtgärdas.
  • Man får en dubbelkoll av ekonomin.

Moms – en glömd skatt

Som företagare har man en skyldighet att kunna redovisa det man har köpt och betalat, likväl som man har stora skäl att betala skatt. Men något som många glömmer bort är momsen, eller mervärdesskatt som det egentligen heter. Vad är då moms? Jo, moms är en skatt som dras på allt man köper och konsumerar. Av allt man kan köpa har det olika procentsatser, alltså hur mycket man ska betala i skatt för den varan. I en vanlig butik står det på kvittot att man har betalat si och så mycket i moms av totalpriset. Alltså har butiken lagt på ett antal kronor på varje enskild vara för att kunna betala i skatt. Anledningen till att det är så är för att staten ska kunna få in mer pengar. Som företagare har man alltså en skyldighet att varje år redovisa hur mycket man har köpt och sålt för, och därefter redovisa skatter samt moms.

Det är således därför det heter Taxfree när man åker utomlands från flygplatser, buss- och båtterminaler, eftersom man inte har någon moms i sådana butiker. Och det beror helt enkelt på att man har ordnat avtal mellan olika länder som ger rätten att sälja varor utan pålagd skatt.