«

»

Vad händer om chefen plötsligt försvinner?

I affärsvärlden är det vanligt med att medarbetare kommer och går, men vad gör man egentligen om det är ens chef som oväntat slutar på arbetsplatsen?

Det viktigaste för en välfungerande arbetsplats är en kompetent arbetsstyrka med en handlingskraftig ledare som får kontoret att gå runt. Ibland händer det dock att chefen, av någon anledning, inte kan arbeta kvar och då är det ytterst viktigt att det finns någon som kan hoppa in och fylla chefens skor. Ett bra tips för företaget att använda sig av är att Interim Management som erbjuds av Forte executives och innebär att en erfaren person hoppar in och tar tag i alla lösa trådar för att få företagsdynamiken att stabiliseras. Det är även viktigt för företagsledningen att se till sina medarbetares bästa och se till att det är gedigen bra känsla på kontoret, även om deras närmsta chef inte finns på plats. Några bra tips är:

 

  • Arbeta förebyggande – se till att ständigt arbeta för en bättre arbetsplats och att alltid sätta dina medarbetare i första rummet.
  • Håll öppen dialog med medarbetarna – undvik onödiga konflikter och missförstånd genom att låta de anställda på företaget veta vad som komma skall t.ex. om deras chef ska sluta eller vara ledig en längre tid.
  • Skapa en Vi-känsla – på en arbetsplats arbetar man i som bäst som ett enhetligt team och det är viktigt att alla känner sig delaktiga och hörda.
  • Ha roligt på jobbet – se till att arbetsplatsen både är en plats för arbete och en plats för skratt.
  • Arrangera gemensamma event – Boka in konferenser där hela arbetslaget är välkommet att följa med eller varför inte en företagspicknick?

 

När företagsledningen varslats om att en av cheferna i företaget ska lämna företaget är det viktigt att göra berörda medarbetare varse om detta. Ett bra sätt att informera alla kollegor på jobbet är att ta för vana att hålla uppstarts- eller måndagsmöten varje vecka där företagsledningen har möjlighet att presentera förändringar och kommande projekt för sina anställda. Dessa typer av möten bra verktyg att använda sig av för att vårda relationen mellan ledning och medarbetare på ett effektivt och informativt sätt. Ett annat användningsområde för mötena kan vara för att exempelvis diskutera kommande företagsevent och bjuda in till utbildningar inom företaget med mera.